Friday, March 21, 2014

Världens bästa tränings-blogg - hjälp mig här!




Har ni följt en tränings-blogg någon gång? Nähe, jag gissade det. Man orkar inte läsa sådana mer än en gång. Max. Den ena gången efter att man snubblat in på valfri träningsblogg till följd av att man typ googlat på nåt flummigt så som "välj löparsko" och får 15.300 resultat och väljer på må få en av bloggarna. Eller lite mera specifikt googla "hur kan jag springa snabbt, långt och bra utan att träna?" och får sisådär exakt enmiljontvåhundrafemtiotusen hits och skall välja en av bloggarna men ruttnar efter första stycket i första inlägget för du får absolut inte alls svar på frågan: hur kan jag springa snabbt, långt och bra utan att träna?

Så vad jag saknar är en bra träningsblogg. Med definition bra menar jag - och tycker jag - att den skall vara rolig (annars ruttnar jag), ha konkreta tips och trix (är inte intresserad av om SpringarSara svettades mycket, lagom eller kopiöst under torsdagens förmiddags runda), den skall ge ett neutralt perspektiv (inte utgå från att alla gillar att bara liksom så där lättvindigt kasta in ett litet 45 minuters cross-fit pass mitt i rundan) och den skall leda någonstans (inte bara kännas som en evighetsträning i vardagen, det vill ju ingen, man vill ju nå fram och sen kunna ligga på sofflocket och äta praliner resten av livet), den skall inte vara politiskt korrekt och flåshurtig (för handen på hjärtat VEM tror på att det bara är att springa lite mera och så vipps har man löst alla världens problem, man måste faktiskt kämpa lite även om det är sjukt tråkigt) och därför måste bloggen också vara underhållande (sade jag det redan? rolig, underhållande, kul, skrattig, självdistans, ironi och lite cynisk).

Så jag överväger att kontakta typ Sportamore (igen! de har nog blockat mitt telefonnummer i växeln efter alla tidigare försök till kontakt) och ge dem världens bästa blogg! Inte SpringarSonjas blogg - den vore sjuuuukt trååååkig och seeeeg. Nej jag skall ge dem (eller vem som nu råkar vara intresserad av att få världens bästa träningsbloggkonceptet och som inte blockerat mitt nummer i växeln); Hugos träningsblogg!!! Har testat konceptet på flera människor och det är helt genialiskt. Eller ja jag har testat idén på två människor. En är en människa, två är flera människor - alltså har jag testat på flera människor! Mina två människor älskar idén, eller så säger dom i varje fall. Cristina som är amerikanska är liksom alltid artig och säger; "Fabulous Sonja, absolutely great - go for it" och Pelle Lydmar, som inte hörde vad jag berättade för musiken var på så hög volym, nickade instämmande och det tolkar jag alltså som att de båda två (dvs alla flera människor) ansåg att Hugos träningsblogg var ett genialiskt koncept.

Tack kära vänner! Och förlåt Cristina att jag målar ut dig med din nationalitet och Pelle du får stoltsera med ditt efternamn för det ger klout till min empiriska marknadsundersökning i kvalitativ målgrupp.


Så här ser konceptet ut:

Hugos "från dvärgtax till maratonlöpare år 2020 - en träningsblogg". Världens första dvärgtax som springer en maraton. Alla hans roliga reflektioner över träning, människornas kläder och hang-ups, hur roliga alla guppande rumpor ser ut från ett tax-perspektiv, olika löpstilar, vad dom där två-benta varelserna äter när dom tror att ingen ser att dom smygäter vid kylskåpet med öppen kylskåpsdörr, hur dvärgtaxen iakttar olika löpsteg, vad som är bästa takten om man skall hinna snusa på intressanta lyktstolpar på vägen, hur man bäst trasslar in ett koppel i en snygg killes ben som joggar för snabbt förbi.... Ja ni hör! Hugo skulle ha en mängd intressanta blogg posts att dela med sig under sin väg mot en maraton. Självklart skulle hans tränare få vara med på ett hörn. Det är där det roliga kommer in, man måste ju få skratta åt någon.

Ungefär så här kunde en helt vanlig blogg post utan krusiduller se ut:

Hej alla kära bloggföljare! Ni vet att jag älskar er allihopa och skulle yla av lycka när vi träffas och kanske snusa er i rumpan och slicka er mellan hörntänderna! Välkomna till dagens blogg post i min träning inför maraton i Aten 2020
Idag tog min PT (Personliga Taxtränare) ut mig på en kort runda på Djurgården. Först joggade vi långsamt fram Strandvägsallén, så att jag kunde dofta på alla visitkort som Bosse-Boxer, Pernilla-Pudel, Ludde-Labrador och mina andra kompisar lämnat efter sig. Sen ökade vi farten vid Djurgårdsbron. Öka är ett relativt begrepp, det betydde att jag fick dra i mitt koppel och släpa framåt min PT som flåsade och försökte andas "TreSekunderIn-EnSekundUt" - alltså dig blogg-läsare och mig stjärnskribent imellan: fattar hon inte att vi fyrbenta har sååå mycket bättre hörsel än de tvåbenta???  Jag skämdes fruktansvärt mycket när vi passerade alla snygga hundar som satt och glassade i solen vid Källhagens Värdshus och där kom jag med min flåsande PT som spelade säckpipa med sina andningsorgan - fattar hon inte att jag är världskänd bloggare och inte har råd med dåliga accessoarer som hänger i mitt lilafärgade snygg-koppel?  

För att nu koncentrera oss på träning och inte på image; det jag ser att är vårens trend är compression tights. Riktigt fula grejer som alla två-benta tränare har på sig. Ingen hund har ännu dykt upp i dylika tights (wonder why...). Helst skall tightsen tydligen ha stora X på benen. Gissar att det är för att markera något. Typ X marks the spot. Jag vet inte. Tänkte testa att lyfta på benet mot ett sådant X och se om det var det som var meningen med dem, men då ryckte mitt i allt min PT iväg med mig! (Hugo kissar sittande som den äkta hen han är och kan inte lyfta på benet- - men vi berättar det inte för honom. Red. Anm.)
När vi kom hem och min PT gick i duschen, så passade jag på att låna hennes dator och läsa på lite om compression tights. Tydligen skall man ha dem för att hålla musklerna på plats och minimera skador. Det verkar fungera - för i ärlighetens namn ser alla tvåbenta iförda X-tights, mycket fastare ut än min tränare, hon liksom vobblar fram och verkar ha väldigt stela muskler under vobblet. Tycker hon skall testa ett par compression tights, så jag slipper skämmas över henne mer än jag redan gör. Klickade hem ett par med lilafärgat X på, från Sportamore. Hellånga, det är ju fortfarande lite kallt. Det lilafärgade X-et kommer matcha mitt snygga koppel.  
Lovar återkomma och berätta hur det fungerar efter att hon hämtat ut dem från posten och testat dem. 

Pusst och Kramp från Hugo
- idag 6,5 km lugnt pass, medelhastighet 6:38 min/km, svettades ur munnen ungefär en halv kopp vatten och hade lite stel nacke efter att ha spanat på alla snygga tikar på uteserveringen, inväntar massage och så sover jag i natt under två-bentingarnas täcke och värmer musklerna, efter det är jag färdig för intervaller på nästa pass.

Vad tror ni? Om inte annat så skulle en mängd #CrazyDogLadies från USA följa en sådan blogg. Kanske jag borde skriva på engelska?


Bildtext: Testa jogga med en fin liten vit vårblomma i munnen - det hjälper dig att få in den rätta "TreSekunderIn-EnSekundUt"-andningen.


No comments: